Góra Śląska - Impreza w obronie linii kolejowej 372 Bojanowo – Góra Śląska
27.05.2017
 
W galerii:

GÓRA   Impreza w obronie linii kolejowej 372 Bojanowo – Góra Śląska
16.05.2010 goraslaska.net.pl

15 maja odbyła się „Impreza do Górek” mająca na celu obronę przed zamknięciem linii kolejowej nr 372 otwartej dla ruchu w roku 1885. Pociągiem składającym się z lokomotywy SM42-260 i jednego wagonu Bp przyjechało kilkudziesięciu osób z Wrocławskiego Klubu Sympatyków Kolei.

Linia kolejowa Bojanowo – Góra Śląska ma zostać bowiem zlikwidowana w związku z budową drogi ekspresowej S5 na odcinku Kaczkowo – Korzeńsko. Zabiega o to Wielkopolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu oraz samorządy Bojanowa i Rawicza, które czekają na budowę drogi S5. Przy projektowaniu drogi pominięto bowiem fakt, iż na linii tej odbywa się nadal ruch towarowy. Co więcej na lata 2010 i 2011 istnieje rozkład jazdy pociągów towarowych określający ruch pociągów po tej linii. W ciągu roku, wbrew słowom leszczyńskich polityków, którzy twierdzą że linia jest nieużywana i nieprzejezdna linią przejeżdża ponad 150 pociągów towarowych. Z linii korzysta sporadycznie Cukrownia Góra Śląska, która pomimo zakończenia produkcji cukru nadal jest odbiorcą węgla, zakład drzewny (z którego drewno pociągami trafia między innymi do fabryki papieru w Kwidzyniu) oraz około 10 innych firm. Linia o długości 16,363 km ułożona jest częściowo na betonowych podkładach.



Na likwidację linii nie zgadza się starostwo powiatowe. Już 29 czerwca 2006 roku podczas podczas XXXIII Rady Powiatu Górowskiego radni powiatowi podjęli uchwałę sprzeciwiającą się likwidacji linii kolejowej. Uchwała przeciw likwidacji została przyjęta 12 głosami za przyjęciem uchwały przy 2 głosach wstrzymujących się i 0 przeciw. Co więcej przy braku zgody samorządów nie ma możliwości zamknięcia linii kolejowej, może to zrobić jedynie właściwy minister w drodze rozporządzenia. Warto zaznaczyć że na pierwszych planach budowy drogi S5 planowano wiadukt nad linią kolejową 372, jednak najwyraźniej z jego budowy wycofał się Wielkopolski oddział GDDKiA. Walkę o wybudowanie wiaduktu zapowiadają górowscy samorządowcy, którzy domagają się wstrzymania likwidacji czynnej linii kolejowej. Linia ta bowiem może mieć duże znaczenie podczas rozmów z inwestorami chcącymi inwestować w górowskiej podstrefie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Na likwidację wspomnianej linii nie zgadza się również Zakład Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolskim, pomimo że w roku 2009 linia ta wygenerowała AŻ 9 tysięcy złotych strat.








Komentarze:
1. Dodane przez: ~Cichokar, w dniu: 10.03.2017 20:36:49 IP: *.gprs.plus.pl
I tyle było mówienia, że nie można zlikwidować linii, że potrzebna. Niestety można zlikwidować mimo sprzeciwu. Ponad sto lat istniała z pożytkiem dla Góry, ale są mądrzejsi. Dlaczego w Polsce tylko dzieją się takie rzeczy? W Czechach nie likwiduje się żadnych linii i po wszystkich jeżdżą pociągi i u nich to się opłaca. Teraz mimo, że linia jest odcięta, można byłoby stworzyć Górowską Kolej Drezynową. W ten sposób linia choć turystycznie żyłaby. Może w przyszłości, ktoś wybudowałby most przez S5.


Podziel się opinią na temat wydarzenia

nick
komentarz
Przepisz słownie cyfrę 8




Napisz komentarz
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Twoje IP to: 54.198.28.190 Pamiętaj, nie jesteś anonimowy.





  • Prognoza pogody Góra
    Widget Pogodowy
    YoWindow.com Forecast by yr.no


    wyniki


    wyniki


    Więcej sond

        Reklama    

    stat4u